- صنعت فیلمسازی همیشه یک محور اصلی داشته است: هر کاری که باعث میشود صندلی بیشتری رزرو شود، انجام دهید!
به همین دلیل است که همه روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی برای بهبود کیفیت داستان نویسی هستیم. ما، به عنوان مشتریان صنعت فیلمسازی، همیشه کیفیت فیلمها را بر اساس میزان شباهت آنها نسبت به واقعیت تعریف کردهایم. بنابراین، هر زمان که تکنولوژی توانسته فاصله بین تماشای فیلم و تجربه آن در واقعیت را کم کند، تأثیر عظیمی بر صنعت فیلمسازی گذاشته است.
تکنولوژیهایی که بیش از هر تکنولوژی دیگری بر سینما تأثیر داشتهاند، بدون شک واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند. این تکنولوژیها تغییرات چشمگیری در شیوههای قصه گویی و فیلم سازی ایجاد کردهاند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاثیر این تکنولوژیها بر سینما و صنعت فیلمسازی داشته باشیم.
تاثیرات واقعیت مجازی
نگاهی به گذشته
واقعیت مجازی را میتوان تا حدی شبیه به جهش از 2 بُعدی به 3 بُعدی دانست. در حالی که قبل از ظهور VR افراد تنها تجربه حرکت اشیاء در یک صفحه 3 بُعدی را داشتند، VR به آنها اجازه داد یک صحنه خاص را از زوایای مختلف ببینند و کشف کنند.
افزایش انعطاف پذیری
تأثیر عظیم دیگر، انعطاف پذیری VR در روند ساخت فیلم است. VR به کارگردان این امکان را میدهد که یک سکانس را به جای انتخاب یک زاویه خاص، از هر زاویهای که دوست دارد، فیلمبرداری کند. همچنین برای بینندگان، این امکان وجود دارد که با استفاده از VR یک فیلم را چندین بار از زوایای مختلف تماشا کنند و به شخصیت ها و نقاط مختلف آن بپردازند. علاوه بر این، به غیر از برخی پیش فرض های ثابت در تایملاین فیلم، بینندگان می توانند انتخاب های مختلفی برای تایملاین و نحوه وقوع حوادث فیلم داشته باشند.
استانداردهای جدید
VR تجربه یک محیط واقعی را برای کاربر فراهم میکند. از این رو، به تدریج که این تکنولوژیهای جدید در مراحل ساخت سینما نهادینه میشوند، در فیلم های VR شاهد ایجاد استانداردهای جدیدی نیز خواهیم بود. به غیر از نیاز به سرعت فریم fps 60 (60 فریم بر ثانیه) در VR در مقایسه با fps 24 در فیلمهای معمولی، استانداردهایی مانند VR سه بعدی همه جانبه، تصاویر با وضوح بالا و ویرایش یکپارچه، مواردی از این دست محسوب میشوند.
تاثیرات واقعیت افزوده
VFX قابل دسترسی
افزایش دسترسی و عملکرد ابزارها و نرم افزارهای AR نه تنها می تواند از استعداد طراحان برای ایجاد جلوههای بصری ویژه (VFX) شبیه به واقعیت استفاده کند، بلکه به کارگردانان و بازیگران نیز اجازه میدهد نسخههای از پیش ارائه شده را که قرار است با آن تعامل داشته باشند، ببینند و بر اساس آن عمل کنند.
طراحی بی حد و حصر
AR طراحی مجموعه را کارآمدتر میکند. با استفاده از AR طراحان میتوانند از مدلهای سه بعدی اسکن شده استفاده کنند تا اشیاء را قبل از چیدمان در محل، مورد آزمایش قرار دهند. مجموعههایی شامل مبلمان، لوازم جانبی، رنگ دیوار و کمد لباس که در استندهای مجازی قرار داده شدهاند، میتوانند با استفاده از AR به عنوان فایلهای دیجیتالی به اشتراک گذاشته شوند. این موضوع برای طراحان مجموعه بسیار مفید است، زیرا میتوانند دیوایس خود را برداشته، به محل مورد نظر بروند و تغییرات، انتخابها و پیشنهادات خود را قبل از استفاده از تجهیزات واقعی انجام دهند.
کل ایده استفاده از AR و VR در فیلمها، ایجاد جهانی است که بدون این تکنولوژیها امکان ایجاد آن، بسیار دشوار است. مثلا اگر سفینه فضایی شما در فیلم شبیه به یک صحنه واقعی نباشد، کل هدف فیلم با شکست مواجه میشود. از سوی دیگر، هنوز هیچ استانداردی برای AR و VR در فیلم سازی وجود ندارد که از نظر پتانسیل آنها را محدود کند. بنابراین، فرصتهای زیادی برای استفاده از این تکنولوژیها در صنعت فیلم سازی وجود دارد.