Loading...

تأثیر تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بر فیلم سازی

صنعت فیلمسازی همیشه یک محور اصلی داشته است:

هر کاری که باعث می­شود صندلی بیشتری رزرو شود، انجام دهید!

به همین دلیل است که همه روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی برای بهبود کیفیت داستان­ نویسی هستیم. ما، به عنوان مشتریان صنعت فیلمسازی، همیشه کیفیت فیلم­ ها را بر اساس میزان شباهت آنها نسبت به واقعیت تعریف کرده­ ایم. بنابراین، هر زمان که تکنولوژی توانسته فاصله بین تماشای فیلم و تجربه آن در واقعیت را کم کند، تأثیر عظیمی بر صنعت فیلمسازی گذاشته است.

تکنولوژی­ هایی که بیش از هر تکنولوژی دیگری بر سینما تأثیر داشته­ اند، بدون شک واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند. این تکنولوژی­ ها تغییرات چشم گیری در شیوه­ های قصه گویی و فیلم سازی ایجاد کرده ­اند. در این مقاله قصد داریم نگاهی به تاثیر این تکنولوژی­ ها بر سینما و صنعت فیلمسازی داشته باشیم.

تاثیرات واقعیت مجازی

نگاهی به گذشته

واقعیت مجازی را می ­توان تا حدی شبیه به جهش از 2 بُعدی به 3 بُعدی دانست. در حالی که قبل از ظهور VR افراد تنها تجربه حرکت اشیاء در یک صفحه 3 بُعدی را داشتند، VR به آنها اجازه داد یک صحنه خاص را از زوایای مختلف ببینند و کشف کنند.

افزایش انعطاف پذیری

تأثیر عظیم دیگر، انعطاف­ پذیری VR در روند ساخت فیلم است. VR به کارگردان این امکان را می ­دهد که یک سکانس را به جای انتخاب یک زاویه خاص، از هر زاویه­ ای که دوست دارد، فیلمبرداری کند.

همچنین برای بینندگان، این امکان وجود دارد که با استفاده از VR یک فیلم را چندین بار از زوایای مختلف تماشا کنند و به شخصیت­ ها و نقاط مختلف آن بپردازند. علاوه بر این، به غیر از برخی پیش­ فرض ­های ثابت در تایملاین فیلم، بینندگان می ­توانند انتخاب ­های مختلفی برای تایملاین و نحوه وقوع حوادث فیلم داشته باشند.

استانداردهای جدید

VR تجربه یک محیط واقعی را برای کاربر فراهم می ­کند. از این رو، به تدریج که این تکنولوژی ­های جدید در مراحل ساخت سینما نهادینه می شوند، در فیلم ­های VR شاهد ایجاد استانداردهای جدیدی نیز خواهیم بود. به غیر از نیاز به سرعت فریم fps 60 (60 فریم بر ثانیه) در VR در مقایسه با fps 24 در فیلم ­های معمولی، استانداردهایی مانند VR سه بعدی همه­ جانبه، تصاویر با وضوح بالا و ویرایش یکپارچه، مواردی از این دست محسوب می ­شوند.

تاثیرات واقعیت افزوده

VFX قابل دسترسی

افزایش دسترسی و عملکرد ابزارها و نرم­ افزارهای AR نه تنها می­ تواند از استعداد طراحان برای ایجاد جلوه ­های بصری ویژه (VFX) شبیه به واقعیت استفاده کند، بلکه به کارگردانان و بازیگران نیز اجازه می ­دهد نسخه­ های از پیش ارائه شده را که قرار است با آن تعامل داشته باشند، ببینند و بر اساس آن عمل کنند.

طراحی بی حد و حصر

AR طراحی مجموعه را کارآمدتر می کند. با استفاده از AR طراحان می­ وانند از مدل­ های 3D اسکن شده استفاده کنند تا اشیاء را قبل از چیدمان در محل، مورد آزمایش قرار دهند. مجموعه­ هایی شامل مبلمان، لوازم جانبی، رنگ دیوار و کمد لباس که در استندهای مجازی قرار داده شده ­اند، می ­توانند با استفاده از AR به عنوان فایل ­های دیجیتالی به اشتراک گذاشته شوند. این موضوع برای طراحان مجموعه بسیار مفید است، زیرا می­ توانند دیوایس خود را برداشته، به محل مورد نظر بروند و تغییرات، انتخاب ­ها و پیشنهادات خود را قبل از استفاده از تجهیزات واقعی انجام دهند.

کل ایده استفاده از AR و VR در فیلم ­ها، ایجاد جهانی است که بدون این تکنولوژی ­ها امکان ایجاد آن، بسیار دشوار است. مثلا اگر سفینه فضایی شما در فیلم شبیه به یک صحنه واقعی نباشد، کل هدف فیلم با شکست مواجه می ­شود. از سوی دیگر، هنوز هیچ استانداردی برای AR و VR در فیلم سازی وجود ندارد که از نظر پتانسیل آنها را محدود کند. بنابراین، فرصت ­های زیادی برای استفاده از این تکنولوژی ­ها در صنعت فیلم سازی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top