واقعیت افزوده را ستون جدیدی در فناوری میدانند که دنیای فیزیکی از جمله انسانها، خانهها، لباسها و اشیاء دیگر را از طریق عناصر بصری دیجیتال، به یکدیگر مرتبط نموده است. هدف اصلی واقعیت افزوده این است که با استفاده از ویژگیهای فناوری، جهان فیزیکی را به تصویر کشیده و بر روی قابلیت استفاده و مناسب بودن آن تأکید نماید. برای آن که مفهوم واقعیت افزوده برایتان روشنتر شود، با یک مثال ادامه میدهیم:
تصور کنید در فضای مجازی در جستوجوی لباس هستید، یک پیراهن نظر شما را جلب میکند؛ اما مطمئن نیستید آیا این پیراهن به شما میآید؟ در رنگ سبزش بیشتر میدرخشید یا مشکیاش را بخرید؟ همانجا در دلتان میگویید “ایکاش میتوانستم این پیراهن را در تنم ببینیم.”
این همانجایی است که AR وارد صحنه میشود. تکنولوژی AR به شما کمک میکند تا بتوانید آن پیراهن را از فضای مجازی به خانهاتان دعوت کنید و تصویر شبیهسازی شده آن را بر تن کنید؛ سپس یک خرید مطمئن و پیراهنی که برازنده شخصیت شماست خواهید داشت.
واقعیت افزوده اساساً میتواند نقش دنیای فیزیکی را ایفا کند که در تلفنهای هوشمند، از آن استفاده میشود. همچنین کاربران این امکان را در اختیار دارند که اینها را در زندگی واقعی خود تجربه کنند و آنها را از نزدیک لمس نمایند.
توانایی واقعیت افزوده تنها به همین جا ختم نمیشود، بلکه همواره به توسعه اپلیکیشنها، دستگاهها، حسگرها و نمایشگرهای بیشتری ادامه میدهد. این فناوری نیازمند سخت افزارهای دیگری همچون GPS، دوربینها، حسگرها، پردازندهها و در کل هر آن چیزی است که بتواند دنیای واقعی را به نمایشگرهای دیجیتال بصری ملحق کند.
نحوه کارکرد واقعیت افزوده چگونه است؟
واقعیت افزوده در حقیقت، فضای دیجیتال را به دنیای فیزیکی پیوند میدهد و باعث میشود آنچه را در فضای دیجیتال میبینید، در دنیای فیزیکی احساس کنید. به عنوان مثال، میتوان به عناصری همچون رنگها، صداها، اندازهها و دیگر ویژگیهای وسایل فیزیکی، از اطلاعات جمعآوری شده توسط حسگرها اشاره نمود که در دستگاههایی مانند عینک یا گوشی هوشمند شاهد هستیم. لازم است که این اطلاعات تغییر کنند تا AR قادر به نشان دادن اطلاعات توسط دستگاه باشد. لازم به ذکر است که اطلاعات تغییر یافته به عنوان پارتی از محیط به دنیای فیزیکی، افزوده شده است.
Pokémon Go یکی از نمونههای ارزشمند AR است که با استفاده از تنظیمات فیزیکی، سیگنالهای دیجیتال را به یکدیگر متصل میکند. این مورد تجربهای جدید از اتصال محیط و عناصر دیجیتال بوده است. در این بازی، اشیا و المانهای دیجیتال از طریق دستگاههای تلفن همراه و تبلت در محیط واقعی نمایش داده میشوند. کاربران در سراسر جهان، میتوانند این عناصر را بر روی دستگاههای خود داشته باشند. دقت داشته باشید که این عناصر در دنیای واقعی وجود ندارند و تنها دستگاهها و برنامهها، میتوانند آنها را پیدا کنند.
تفاوت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
تفاوت مشخصی میان این دو وجود دارد که در نهایت منجر به ساخت یک دنیای مصنوعی میشود. کاربران AR دنیای واقعی را میبینند، در حقیقت به کمک AR، کاربران میتوانند یک شی فیزیکی که یکبار وارد فضای دیجیتال شده را دوباره در فضای فیزیکی مشاهده کنند. در حالی که VR کاربر را وارد دنیای دیجیتالی میکند و میتواند دنیای جدیدی را به وجود آورد که کاربران را از جهان جدا کند. AR بخشی از دنیای قابل لمس است که از قبل، قابل مشاهده بوده است؛ اما دستگاهها VR عناصر جدیدی را اضافه میکنند که تجربه جدیدی را برای کاربران به ارمغان میآورد.
تفاوت دیگر مربوط به دستگاههای قابل استفاده است. اطلاعاتی که دستگاههای واقعیت افزوده دریافت میکنند، مربوط به محیط فیزیکی واقعی است، در صورتی که دستگاههای VR با عناصر خود، دنیای جدیدی را ایجاد میکنند. در AR از دستگاههای معمولی مانند گوشیهای هوشمند استفاده میشود، در صورتی که در VR برای ساختن دنیایی جدید نیاز به عینک و لوازم جانبی دیگری است.
معرفی انواع واقعیت افزوده
- واقعیت افزوده انواع مختلفی دارد:
به عنوان مثال، میتوان به AR مبتنی بر نشانگر اشاره نمود. این نوع از AR به یک نوع از نشانگر الگوی تصویر فیزیکی خاص در یک بخشی از دنیای واقعی گره خورده است تا بتواند شیء سه بعدی مجازی، انیمیشن یا متن را بر روی نشانگر نمایش دهد.
نوع دیگری از AR، مبتنی بر مکان نام دارد. این نوع به افزایش در یک مکان منحصر به فرد و خاص با خواندن دادههای بلادرنگ از GPS، دوربین گوشی هوشمند، شتابسنج و قطب نما دیجیتال، اشاره دارد.
AR مبتنی بر پروجکشن نمونه دیگری از AR است؛ روشی برای ارائه دادههای دیجیتال در یک زمینه ثابت. چرا که تمرکز AR مبتنی بر پروجکشن بر رندر کردن اشیاء سه بعدی مجازی در داخل و یا بر روی فضای فیزیکی کاربر است.
تجزیه و تحلیل فوتبال و دیگر بازیهای ورزشی، یکی از بهترین مثالها برای AR است. به عنوان مثال، AR میتواند در موقعیت آفساید خطوطی را به منظور نشان دادن وضعیت اضافه کند. تحلیلگران و افراد حرفهای میتوانند برای نشان دادن تاکتیکها و اشتباهات بازی، خطوط، دایره و فلشها را ترسیم کنند.
لباسها، مبلمان خانه و سایر اشیاء موجود در خانه را میتوان پیش از خرید، آنالیز کرد. دستگاههای واقعیت افزوده این امکان را در اختیارتان قرار میدهند که اضافه نمودن یک تلویزیون، مبل، کابینت و … در محیط خانه به چه شکلی خواهد بود.
این تمام ماجرا نیست. تکنولوژی AR میتواند کاربردهای بسیار مهمی در مدیریت شهرها و کشورها داشته باشد. برای مثال شهرداری نیز میتواند توسط AR، عناصر جدیدی را در شهر تعریف کند و پس از بررسی لازم، بهترین مکان را برای مجسمهها، پلها، خیابانهای جدید، ساختمانها و یا هر عنصر شهری دیگری مشخص نماید.
این تکنولوژی بهزودی بیشتر جنبههای زندگی انسان را در بر میگیرد. بهره بردن از این تکنولوژی نه تنها زندگی را برای ابنا بشر راحتتر و دلنشینتر میکند بلکه برای بیزینسها به یک پلهی موفقیت تبدیل خواهد شد. اگر شما هم میخواهید در گروه اولین بیزنسهای متصل به تکنولوژی AR قرار بگیرید، با ما در تماس باشید.